Jak skutecznie obniżyć poziom cholesterolu?

Zarówno zbyt wysokie stężenie złego cholesterolu LDL (powyżej 115 mg/dl) oraz trójglicerydów (ponad 150 mg/dl) powodują problemy z układem krążenia, a w konsekwencji mogą doprowadzić do udaru mózgu czy zawału serca. Jeżeli normy przekroczone są o nie więcej niż 25 procent, najpewniej uda się poprawić wyniki, dzięki prawidłowo zbilansowanej diecie oraz aktywności fizycznej. Jeśli jednak normy są znacznie przekroczone, zapewne specjalista wdroży odpowiednie leczenie.

Dieta obniżająca poziom cholesterolu

jak obniżyć cholesterol

Osobom, które mają problem ze zbyt wysokim poziomem cholesterolu zaleca się przejście na dietę DASH. Dieta ta, przede wszystkim obniża poziom cholesterolu, ale również zapobiega nadwadze, zmniejsza ryzyko zachorowania na cukrzycę, a także reguluje ciśnienie we krwi.

Założenia diety DASH opierają się na spożywaniu złożonych węglowodanów oraz błonnika pokarmowego, którego źródłem są przede wszystkim produkty zbożowe, ale też warzywa i owoce. Należy ograniczyć do minimum spożycie produktów takich jak sól, tłuste mięsa czy tłuszcze zwierzęce, ponieważ negatywnie wpływają na pracę układu krążenia. Istotny jest nie tylko rodzaj spożywanych posiłków, ale także ich ilość. Dlatego też, w dziennym jadłospisie powinno znaleźć się:

  • 7 porcji produktów zbożowych (przez porcję należy rozumieć 30 g produktów sypkich czy kromkę chleba), takich jak różnego rodzaju kasze, brązowy ryż, chleb razowy czy chleb graham,
  • po 5 porcji warzyw i owoców, (porcja to jedna sztuka, garść czy jedna szklanka soku) takich jak zielone warzywa(np. szpinak, brokuł), dynia, pomidory, banany, winogrona czy morele,
  • po 2 porcje chudego mięsa (wybierajmy drób i ryby) i nabiału o niskiej zawartości tłuszczu, np. pół szklanki mleka, 100 gram mięsa czy ryby, 50 gram sera,
  • 2 porcje tłuszczów roślinnych, np. jedna łyżka oliwy z oliwek czy margaryny.

Aktywność fizyczna a cholesterol

Regularne wykonywanie ćwiczeń fizycznych bez wątpienia przyczynia się do znacznej poprawy wydolności serca. Sprawdź, w jaki sposób ćwiczyć.

  • Regularność. Należy uprawiać aktywność fizyczną minimum 3 razy dziennie przez 60 minut w ciągu tygodnia. Dzięki systematycznemu wykonywaniu ćwiczeń poprawimy swoją kondycję, wzmocnimy mięśnie, zrzucimy ewentualny nadmiar wagi, a także zwiększymy elastyczność naczyń krwionośnych.
  • Ćwiczenia nie mogą być zbyt intensywne, w trakcie ich wykonywania nasze tętno powinno być nie wyższe niż 120.
  • Wybierajmy takie formy aktywności, które nie powodują zbyt dużego obciążenia układu krążenia, np. pływanie, tańczenie, szybkie spacery czy nordic walking.

Odpowiednie leczenie

Zdrowa dieta oraz aktywność fizyczna nie wystarczą, jeżeli normy cholesterolu czy trójglicerydów są znacznie przekroczone. W takim wypadku, należy dodatkowo wdrożyć leczenie. Najczęściej lekarze przepisują statyny (czasem też fibraty), które należy przyjmować przez regularnie przez długi okres czasu. Nie wolno zapominać o codziennym zażywaniu leków, nie wolno również zaprzestać ich stosowania, jeżeli wyniki się poprawią. Jest to niezwykle istotne, ponieważ skutkiem ich odstawienia może być powrót do poprzedniego poziomu cholesterolu we krwi, a nawet pogorszenie wyników. Dlaczego? Cholesterol głównie tworzony jest w wątrobie, wobec tego organ ten, może potraktować nagły deficyt statyn jako sygnał do zwiększenia produkcji cholesterolu.